Jak wezwać zespół ratownictwa medycznego?
Wzywając pomoc należy przedstawić się oraz podać:
- Miejsce zdarzenia (adres, okolica, punkty orientacyjne),
- Dane poszkodowanego (wiek, płeć ew. nazwisko, inne ważne określenia),
- Co się z nim dzieje (np. opisać stan zdrowia, okoliczności wypadku, poinformować że doszło do NZK).
Pamiętaj, stosuj się do poleceń twojego rozmówcy i nigdy jako pierwszy nie odkładaj słuchawki! Dyspozytor może instruować świadka zdarzenia. Wykonując polecenia dajesz szansę pacjentowi na dalsze życie. Zostań z pacjentem do czasu przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego.
POZ i nocna i świąteczna opieka lekarsko - pielęgniarska - leczenie, diagnostyka, porady, wizyty domowe, wystawienie recepty należą do zadań i kompetencji lekarza rodzinnego i są bezpłatne. W przypadku złego samopoczucia - wahania ciśnienia, temperatura >38C, ból (np. gardło, bóle miesiączkowe, bóle głowy, itp.), biegunki (co najmniej kilka luźnych stolców) i/lub wymioty (nie pojedynczy epizod), skaleczenie, drobny uraz (np. drobna rana, stłuczenie, bolesna kostka) zgłoś się do lekarza rodzinnego. W godzinach nocnych oraz w soboty, niedziele i święta w przypadku pospolitego zachorowania (w/w, nie zagrażające życiu i zdrowiu) pomoc lekarską i pielęgniarską (kontynuacja zleceń na zabiegi) otrzymasz w Nocnej i Świątecznej Opiece Lekarskiej i Pielęgniarskiej usytuowanej w najbliższym szpitalu.
Skierowanie do szpitala - otrzymałeś skierowanie do szpitala - niezwłocznie udaj się do niego własnym środkiem transportu lub środkiem publicznym. Udając się do szpitala zabierz ze sobą: dowód osobisty, dokument potwierdzający aktualne ubezpieczenia, karty i historie choroby z dotychczasowego leczenia, ostatnie wyniki badań laboratoryjnych i obrazowych, grupę krwi (jeśli posiadasz) oraz rzeczy osobiste i numer telefonu członka rodziny z którym szpital będzie mógł utrzymywać kontakt. Upoważnij wybraną osobę do informacji o Twoim stanie zdrowia.
Transport sanitarny - W ramach POZ, na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, pacjentowi przysługuje bezpłatny transport sanitarny do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń we właściwym zakresie w następujących przypadkach:
- konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w zakładzie opieki zdrowotnej
- wynikających z potrzeby zachowania ciągłości leczenia
- w przypadku dysfunkcji narządu ruchu uniemożliwiającej korzystanie ze środków transportu publicznego
Jeśli otrzymałeś zlecenie na transport sanitarny od lekarza rodzinnego, zadbaj by to on lub wyznaczony przez niego pracownik powiadomił Stację o potrzebie i realizacji takiego transportu. Do zgłoszenia transportu sanitarnego potrzebne są następujące dane: nazwisko i imię chorego, wiek, adres, rozpoznanie z jakim pacjent jest kierowany, do jakiego szpitala i na jaki oddział ma być przetransportowany, nazwisko i imię lekarza kierującego, informacja czy jest to osoba leżąca czy porusza się samodzielnie. Zgłaszając zlecenie na transport sanitarny, ustala się datę i czas realizacji tego zlecenia. Przed przybyciem karetki transportowej przygotuj: skierowanie do szpitala, zlecenie na transport, dowód osobisty chorego, jego dokumentację chorobową, wyniki badań, rzeczy osobiste oraz przygotuj chorego do transportu (ubranie adekwatne do warunków atmosferycznych, leki np. Insulina).
Świadczenia transportu sanitarnego różnią się od świadczeń Państwowego Systemu Ratownictwa Medycznego. Wezwanie zespołu ratownictwa medycznego powinno mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia. Wzywając zespół ratownictwa medycznego do zdarzeń błahych lub do realizacji transportu, możesz odebrać innym pacjentom szansę na przeżycie!